۵ تا از بدترین اشتباه های استریمر ها

۵ تا از بدترین اشتباه های استریمر ها

منتشر شده در

در حال حاضر افراد زیادی هستند که در دنیای استریم به صورت حرفه ای فعالیت می کنند و به این کار را برای خود به عنوان یک شغل انتخاب کرده اند. در حالت کلی همه کسانی که وارد دنیای استریم می شوند، به موفقیت مورد انتظار نمی رسند.

فرق آن دسته از افرادی که هرگز یک استریمر حرفه ای نمی شوند با کسانی که هم اکنون به عنوان برترین استریمرهای ایرانی و همچنین استریمرهای شناخته شده در سطح دنیا هستند در این است که افراد ناموفق دچار تصورات اشتباهی می باشند. پس تا زمانی که دست از تصورات اشتباه خود بر ندارند، نمی توانند مسیر همواری را برای پیشرفت خود فراهم سازند و به رویای خود دست پیدا کنند.

همانطور که عنوان شد، مهمترین پیش نیاز برای ساخت یک مسیر هموار برای تبدیل شدن به یک استریمر محبوب و موفق، شناخت تصورات اشتباه و دست کشیدن از آنها است. در این مطلب از سرویس حمایت مالی تماچه تصمیم داریم برای کمک به همه استریمرها مخصوصا استریمرهای تازه کار و پیوستن آنها به پنج تا از بهترین استریمر های ایرانی، ۵ تا از بدترین اشتباه های استریمر ها را مورد بررسی قرار دهیم.

همچنین بخوانید: استریم به چه معناست؟

1. عدم توجه به قابلیت های دیگر شبکه های اجتماعی در جذب مخاطب

یکی از رایج ترین اشتباهات استریمرها این است که تصور می کنند فقط در حین استریم دیده می شوند و همچنین مخاطبان خود را نیز در این لحظه می توانند پیدا کنند. اما قابل توجه آن دسته از عزیزانی که در حوزه تولید استریم فعالیت می کنند و دارای چنین تصوری هستند، باید گفت که برای جذب مخاطب لازم است که دامنه فعالیت خود را گسترده تر کرده و در شبکه های اجتماعی مختلف نظیر یوتیوب، اینستاگرام و غیره نیز حضور پر رنگ و فعالی داشته باشند.

یک استریمر فعال و پویا باید به طور مرتب با مخاطبان خود در ارتباط باشد و به پرسش های آنها پاسخ دهد. به نحوی که بتواند یک رابطه دوستانه را با آنها برقرار کنند. بنابراین کسانی که ترجیح می دهند در حین اجرا و یا بازی ساکت بمانند نمی توانند، تامل خوب و پایداری را با بینندگان خود فراهم کنند.

ناگفته نماند که درک همه بینندگان و یا دنبال کنندگان یک استریم در یک سطح قرار ندارد و برخی از آنها نمی توانند ارتباط قابل قبولی با محتوای های ویدئویی بدون کلام برقرار کنند. از این رو بیشتر استریم هایی که در آنها استریمر در حین استریم سکوت می کند، برای مخاطبان حوصله بر هستند. پس کسانی که نمی توانند در دنیای مجازی بدون در نظر گرفتن مرزهای موجود در دنیای واقعی تعامل استواری را برقرار کنند، هرگز استریمر های قابلی نخواهند شد.

محبوب ترین استریمرها صرفا به دلیل ارائه محتواها و بازی های حرفه ای بی‌نقص در همه جای دنیا طرفدار ندارند. بلکه آنها برای جذب مخاطب از همه قابلیت های فضای مجازی بهره می برند و برای جذب بینندگان و مخاطبان بالقوه برنامه ریزی های مشخصی دارند.

البته صرفا صحبت کردن برای برقراری ارتباط و جذب مخاطب کافی نیست. بلکه نحوه صحبت کردن و به کاربردن عبارات جذاب نیز مهم است. تمامی استریمرهای موفق تکه کلام های خاص و منحصر به فرد خود را دارند و لحن کلامی آنها به نوعی با دیگران متفاوت است. پس تقلید از دیگران، مخصوصا برای افراد موفق در این حوزه چندان کاربردی و موفقیت آمیز نیست.

2. پخش بازی ها و استریم های بیش از حد اشباع شده

استریمرها مخصوصا آن دسته از کسانی که در حوزه استریم بازی فعالیت دارند، می توانند بازی های مختلفی را استریم کنند. منتهی همه آنها نمی توانند عملکرد یکسانی برای جلب نظر بینندگان و مخاطبان خود داشته باشند. به عبارت دیگر استریمی که از طرف استریم های مختلف در رابطه با یک بازی محبوب نظیر COD ارائه می شود به یک اندازه پویا نیست.

زیرا در رابطه با بازی های محبوب تعداد زیاد استریم ارائه می شود و همین عامل به نوعی این دسته از موارد بیش از حد اشباع می کند. پس تنها کسانی می توانند در این رابطه موفق عمل کنند که استریمی خاص تر از آن بازی را به اجرا بگذارند و نظر مخاطبان و طرفداران آن بازی را به نوعی به سمت خود جلب کنند.

در حالت کلی یک استریمر موفق و فعال بیشتر به دنبال بازی ها و همچنین محتواهای خاص است و کمتر به دنبال موارد اشتباه شده می رود. زیرا این دسته از افراد می دانند که جذب بینندگان بالقوه از بین صدها محتوای ویدئویی با کیفیت مشابه با استریم خود کاری بس دشوار است و نیاز به مهارت و تخصص بالایی در حوزه تولید محتوا دارد. از این رو تمرکز خود را برای تولید استریم هایی که پخش کننده های کمتری دارند و از طرف دیگر می توانند دنبال کنندگان خوبی را نیز برای آنها جذب کنند، می گذارند.

از طرف دیگر برنامه ریزی برای تولید استریم های جدید جذابیت های خاص خود را دارد و می توان از آن به عنوان راه اندازی یک جریان یا شرکت جدید یاد کرد. البته صرفا ایجاد یک محتوای جدید برای موفقیت کافی نیست و کسانی که چنین تصمیمی را می گیرند باید، برنامه ریزی دقیقی را برای خود بچینند و سپس به آن برنامه نیز کاملا پایبند باشند.

به عنوان مثال برای ایجاد یک جریان جدید و مستمر باید در کانال توییچ خود در قسمت «درباره» برنامه های خود را به صورت مستقیم تنظیم کرده و زمان پخش زنده برنامه را نیز در آنجا به مخاطبان یادآوری کرد. همچنین وجود هرگونه تغییر در برنامه ریزی های صورت گرفته نیز باید در زمان مناسبی به مخاطبان اطلاع داده شود.

بدترین اشتباه استریمر ها

3. پذیرش معاملات بد

یکی دیگر از اشتباهات وحشتناکی که اغلب دامن استریمرهای تازه کار را می گیرد این است که آنها به راحتی مغلوب معاملات کلاهبرداری می شوند. این در حالی است که مغلوب شدن در این رابطه به شدت برای کانال توییچ آنها خطرناک می باشد.

این اشتباه اغلب از آنجایی نشات می گیرد که استریمرهای تازه کار تصور می کنند همه افراد حرفه ای فعال در این حوزه و به عبارت دیگر استریمرهای کهنه کار بخشی از موقعیت خود را از راه تبلیغات محصولات در کانال خود کسب کرده اند‌. اما آنها از این نکته مهم غافل می هستند که آنها فقط در حوزه تبلیغات محصولات اصلی اقدام به ارائه تبلیغ می کنند.

دیگر نکته مهم قابل ذکر موجود در این رابطه یکسان نبودن توانایی های همه استریمر ها در حوزه تبلیغات است. از طرف دیگر همه کسانی که در این رابطه به استریمر پیشنهاد تبلیغات می دهند، رویکرد یکسانی ندارند. به عنوان مثال برخی از شرکت ها، از استریمرهای تازه کار تقاضا می ‌کنند برای پیشرفت و معرفی بهتر خود به صورت رایگان محصولات آنها را تبلیغ کنند.

این دسته بدون در نظر گرفتن وقتی که استریمر برای این کار می گذارد هیچ پولی را بابت تبلیغات انجام شده به آنها ارائه نمی دهند. بلکه مدعی هستند آنها در ازای ارایه خدمات رایگان ارتقای شغلی می یابند. برخی دیگر نیز با وعده های نظیر دریافت کمیسیون از یک جریان تبلیغاتی رایگانی که استریمر برای آنها فراهم می سازد بهره می برند. از این رو تمامی استریمرها مخصوصا استریم های تازه کار باید مراقب چنین جریان های باشند و اجازه ندهد کانال های توییچ آنها مورد سوءاستفاده افراد و شرکت های سود جو شود.

4. نگاه کردن به استریم به عنوان یک سری سرگرمی

دیگر اشتباه رایج و بدی که از جانب بسیاری از استریمر ها مخصوصا تازه کارها رخ می دهد این است که به این فعالیت به عنوان یک سرگرمی نگاه می کنند. در صورتی که در حاضر استریم یک حرفه به شمار می رود و افراد زیادی هستند که از این طریق به درآمدهای قابل توجهی دست می یابند‌.

البته این حرفه نیز همانند تمامی حرفه و مشاغل دیگر نیاز به سرمایه گذاری دارد. مهمترین پیش نیاز ها برای سرمایه گذاری در این شغل ایجاد محتواها یا ویدیو های خوب و مخاطب پسند است. یک ویدیو خوب و با کیفیت باید هم از نظر فنی و هم از نظر محتوا بی نقص و کامل باشد. کسی که در حوزه استریم می خواهد به صورت حرفه ای و به عنوان یک شغل کار کند باید ابزارهای مورد نیاز نظیر یک دوربین خوب و حرفه ای را برای خود مهیا سازد. همچین دانش و تخصص لازم برای محتوا سازی حرفه ای را نیز باید فرا بگیرد.

همچنین بخوانید: دونیت به چه معناست؟

5. نگاه کردن به بازدید کنندگان به عنوان یک منبع درآمد

یکی دیگر از بدترین اشتباه های استریمرها مخصوصا استریمر های ایرانی حرفه ای این است که به بازدید کنندگان به عنوان دونیت یا کیف پول نگاه می کنند.

در خیلی از استریم هایی که از جانب استریمرها مخصوصا افراد حرفه پخش می شود، فرد در وسط پخش ویدیو از مخاطبان خود می خواهد که او را دونیت کنند، و گرنه ادامه پخش ویدیو را متوقف خواهند کرد. متاسفانه برخی نیز همین کار را انجام می دهند و پخش زنده برنامه را متوقف کرده و اجرای آن را منوط به دونیت بازدیدکنندگان می کنند. متاسفانه این اشتباه و تصور غلط بیشتر از آنجایی نشات می گیرد که این دسته از استریمرها به بازدید کنندگان کانال خود به عنوان قلک یا دونیت نگاه می کنند.

در صورتی که واقعیت اصلا چنین نیست و بازدید کنندگان هیچ اجباری به دونیت استریمرها ندارند. قطع استریم از جانب استریمر اصلا حس خوبی را به مخاطبان القا نمی کند و حتی به نوعی موجب تنفر آنها از آن شخص خواهد شد. زیرا بسیاری از بازدید کنندگان تمایلی به دونیت ندارند و‌ حتی بسیاری دیگر علی رغم میل باطنی خود توانایی انجام این کار را ندارند.

بهترین استریمرها بینندگان خود را فقط برای لذت بردن آنها از برنامه هایشان می خواهند و به آنها به عنوان یک قلک یا منبع درآمد برای خود نگاه نمی کنند. از این بزرگترین هدف استریمرهای بزرگ و موفق ارایه یک محتوای خوب و لذت بخش به مخاطبان و بازدیدکنندگان کانال خود می باشد.

نکته دیگر این که دکمه دونیت بسیاری از استریمر های حرفه ای که درآمد چندصد دلاری ماهانه از این حرفه دارند خاموش است. پس حرفه ای های فعال در این حوزه فقط بر روی درآمد از طریق دونیت بازدیدکنندگان حساب باز نمی کنند. دونیت هر لحظه ممکن است از جانب مخاطبان اتفاق بیافتد و در اکثر اوقات نیز رخ نمی دهد. پس کسانی می خواهد که در این حوزه محبوب مخاطبان خود باشند و یک رابطه دوستانه پایداری را با آنها برقرار کنند نباید صرفا همه تمرکز خود را روی دونیت بگذارند.